De hetaste e-handelstrenderna

14 June 2013

E-handelsbranschen växer sig bara starkare och starkare. HUI släppte tidigare i år sin årliga rapport e-barometern. I e-barometern går det att läsa att detaljhandelns försäljning online ökade med 16% under 2014 och e-handelsvaror i Sverige omsatte 42,9 miljarder. E-handeln hade sina belackare i slutet av 90-talet och många trodde att personer skulle ha svårt att finna tillit till en e-handlare. Andra trodde att det det skulle vara svårt att sälja varor som kunden inte sett i verkligheten. Idag talar trenden tydligt emot detta. På senaste år har vi sett en ökning av internetköp på så kallade kläm och känn-varor som kläder och mat. Här har vi listat flera e-handelstrender som vi tror kommer att prägla framtiden.

Snabbare leveranser
En vital del av e-handeln är leveransen, från företag till kund. En gissning är att vi kommer att få se snabbare leveranser. Bring Citymail har redan hunnit leverera en tjänst där man kan få sitt paket levererat inom en timme, oavsett om du befinner dig på jobbet, hemma eller ute på ett fik. Med andra ord så börjar vi konsumenter tappa tålamodet för hur länge vi orkar vänta på en beställning.

Plattformar
En annan trend är att vi kommer att se smidigare e-handelslösningar. Eftersom att allt fler e-handlare tillkommer, kommer det att ställas högre krav på att ha en så smidig e-handelsplattform som möjligt. Förmodligen kommer det att startas flera företag som kommer att vilja hjälpa e-handlarna med just den här biten. Vendre är ett lysande exempel på ett sådant företag, som erbjuder e-handelslösningar och plattformar till sina kunder och hjälper dem att optimera sin e-handel.

Mobilanpassad webbutik
Vidare så kommer e-handeln också att öka i mobilen. Allt fler och fler genomför köp via sin smarttelefon eller surfplatta. 2013 hade 733 000 börjat handlat mobilt och 40% av dessa hade avbrutit ett köp på grund av att sidan inte varit mobilanpassad, enligt DIBS årliga rapport om svensk e-handel. Det är därför rimligt att anta att utbudet webbutiker som är anpassade för mobilen kommer att växa. 

Webbutiken kommer att bli mer interaktiv
Man får aldrig glömma att webbutiken är en digital replika av den fysiska butiken. Vilket betyder att e-handeln eftersträvar att likna den fysiska butiken i så stor mån som möjligt. Nästa steg i denna process är att göra butiken mer interaktiv. I fysiska butiker idag kan man få hjälp av personal, något som vi tror kommer komma till internet. Flera webbutiker kommer nu att ha sin egen butiksexpedit på webben som ständigt är redo för assistera kunderna via chatt, på ett mer avancerat sätt än tidigare. Nu kommer man kunna få stil- och mattips direkt i kundchatten.